>
ویلای شمال

نکاتی که قبل از خرید ویلا باید به آن دقت کنید!

هنگام خرید یا اجاره ویلا به چه نکاتی باید توجه کنیم؟ به چه مواردی هنگام انتخاب یک ویلا باید دقت کنیم؟ نیازها و محدودیت‌های انتخاب یک ویلای مناسب چیست؟

امروزه با توجه به افزایش مشکلات شهرنشینی مانند شلوغی، آلودگی و استرس، خیلی از افراد با هدف دوری از فضای شهر یا سرمایه‌گذاری اقتصادی، به دنبال تهیه یک ویلا در منطقه‌ای خوش‌آب‌وهوا هستند. توجه داشته باشید که انتخاب یک ویلا به راحتی انتخاب یک آپارتمان نیست و بهتر است قبل از خرید یا اجاره، وسواس به خرج دهید و ارزیابی‌های دقیقی نسبت به ویلا و منطقه آن انجام دهید. در این مقاله به بررسی نکاتی می‌پردازیم که قبل از انتخاب یک ویلا باید به آن‌ها توجه کنید.

نکات مهم قبل از خرید یا اجاره یک ویلا

هدف شما

اولین موضوعی که باید به آن فکر کنید، این است که چرا می‌خواهید یک ویلا داشته باشید و به سوال‌های زیر پاسخ دهید:

1-هدفتان برای خرید یا اجاره ویلا آرامش و استراحت و خوش‌گذرانی است یا صرفا سرمایه‌گذاری اقتصادی برای آینده یا هر دوی این‌ها؟

2-قرار است در آن به صورت همیشگی ساکن باشید یا در بعضی از روزهای سال در آن سکونت دارید؟

3-قرار است ویلا را بخرید یا اجاره کنید؟

4-دوست دارید در حومه شهر خودتان ویلا بگیرید یا در شهرهای دیگر؟

بسته به هدفی که برای انتخاب یک ویلا دارید، می‌توانید انتخاب‌های متفاوتی هم داشته باشید. مثلا ویلا برای افرادی که برای آرامش و تفریح به سفر می‌روند، باید مکانی آرام و منطقه‌ای نزدیک به منابع طبیعی مانند جنگل و دریا و یا بازار برای خرید باشد. یا اگر می‌خواهید ویلایی برای سرمایه‌گذاری و کسب درآمد داشته باشید، باید شهرهایی را که گردشگران زیادتری دارند انتخاب کنید. همچنین نیازی نیست حتماً یک ویلای بسیار بزرگ داشته باشید، اکثر گردشگران اجاره ویلا با هزینه کم و متراژ پایین را بیشتر می‌پسندند.

بنابراین ابتدا هدفتان را مشخص کنید، بعد دنبال ویلا بگردید.

بودجه شما

بعد از تعیین هدف، بودجه‌ای که برای خرید ویلا در نظر دارید، بسیار مهم است. ویلاها با امکانات متفاوت دارای قیمت‌های متفاوتی هستند. احساسات را کنار بگذارید و ویلا را با توجه به سطح درآمد و انتظار خود انتخاب کنید. هنگام خرید یا اجاره ویلا، مشاوران املاک شما را با گزینه‌های متعددی روبرو خواهند کرد‌ و نهایت تلاش خود را به کار می‌گیرند تا شما را به خرید یا اجاره وادار کنند. اما اگر قبل از خرید اطلاعات کاملی در مورد ملک و قیمت آن داشته باشید، بدون شک دچار احساسات نخواهید شد و با دید باز ویلای موردنظر خود را انتخاب می‌کنید.

شناخت بازار

قبل از اینکه برای خرید ویلا اقدام کنید، تا جایی که امکان دارد به صورت حضوری یا اینترنتی، در مورد مشاوران املاک منطقه مورد نظرتان و گزینه‌های آن‌ها، اطلاعات کافی کسب کنید. این به شما این امکان را می‌دهد که قبل از ورود به مذاکره از گزینه‌ها و کیفیت آن‌ها اطلاع داشته باشید و با دید باز برای خرید یا اجاره اقدام کنید. توجه داشته باشید که عدم شناخت بازار شما را به فضایی خواهد کشاند که ممکن است در یک بازار رقابتی سرتان کلاه برود.

نوع ویلا

چه نوع ویلایی مدنظر شماست؟ ویلای شخصی یا ویلای شهرکی. ویلای یک طبقه یا دوبلکس. ویلای جنگلی یا ساحلی. هرکدام از این ویلاها مزایا و معایبی دارند که قبل از انتخاب باید آن‌ها را در نظر بگیرید.

مثلا یکی از موضوعاتی که در خرید ویلا همیشه مطرح است، نبود مالک به صورت ثابت در ویلا است. این عدم حضور همیشگی، باعث بروز خساراتی از جمله دزدی، عدم رسیدگی به موقع به ویلا و خشک شدن درختان و گیاهان موجود در ویلا می‌شود. یکی از بهترین روش‌ها برای جلوگیری از این اتفاقات، خرید ویلا در شهرک‌ها است. شهرک‌ها معمولا دارای حراست هستند و افرادی نیز در این شهرک‌ها مسئول رسیدگی و نگهداری از ویلاها می‌باشند. اما بعضی افراد ترجیح می‌دهند ویلایی شخصی و دنج داشته باشند و محیط شلوغ شهرک را دوست ندارند.

یا اگر قصد خرید ویلا در شمال را دارید، توجه داشته باشید که مثلا ویلاهای ساحلی دسترسی مناسب‌تری دارند، اما با توجه به اینکه دریای همیشه خروشان در کنار آن‌ها قرار دارد، روزهای زمستانی سرد و تابستان‌های شرجی و مرطوبی دارند. اما معمولاً ویلاهایی که در قلب جنگل واقع شده‌اند، از مرکز شهر و زندگی شهرنشینی، فاصله بیشتری نسبت به ویلاهای شهرکی، باغ ویلاها و ویلاهای ساحلی دارند.

آب‌وهوا

اگر قصد خرید ویلا در شهرهای شمالی را دارید، توجه به تغییرات آب‌وهوایی بسیار مهم است. مثلا هنگام خرید ویلا در کنار دریا باید به این نکته توجه کنید که در هنگام جزر و مد دریا، به ویلای شما آسیبی نرسد و بعد از مدتی فرسایش خاک، ویلای شما را به منطقه‌ای ناامن تبدیل نکند. همچنین بدانید که ویلاهای کنار دریا در فصل تابستان بسیار گرم و شرجی هستند یا ویلاهایی که در کنار رودخانه قرار دارند، در فصل‌هایی که بارش باران زیاد است در خطر وقوع سیل قرار می‌گیرند.

منظره

اگر ویلا را برای گذراندن تعطیلات می‌خواهید، باید به منظره‌ای که روبروی آن قرار دارد توجه ویژه‌ای داشته باشید. ویلاهای جنگلی، ویلا باغ‌ها و ویلاهای ساحلی، از بهترین گزینه‌ها برای گذراندن اوقات فراغت و تفریح محسوب می‌شوند.

نکته بعدی اینکه در خرید ویلا به نورگیر بودن آن نیز باید توجه کرد. یعنی ویلایی که زاویه تابش آفتاب به آن مناسب باشد و روشنایی مطلوبی داشته باشد. مثلا ویلاهایی که جنوبی هستند، نور را از هر دو طرف دریافت می‌کنند و روشنایی بهتری دارند، اما ویلاهای شمالی فقط از سمت جنوب نور مستقیم می‌گیرند و معمولا به احداث نورگیر و پاسیو نیاز دارند. به همین دلیل ویلاهای جنوبی با قیمت بیشتری به فروش می‌رسند.

دسترسی

قبل از انتخاب ویلا برای خرید یا اجاره، به چگونگی رفت‌وآمد به آن توجه کنید. به دنبال دسترسی آسان به جاده‌های اصلی باشید و جریان ترافیک را بررسی کنید. چک کردن این کار قبل از خرید می‌تواند شما را از دردسرهای بیرون آمدن از محله و رفتن به جاده اصلی یا از رفت‌و‌آمد غیرمنطقی طولانی نجات دهد. یا مثلا اگر قرار باشد برای هر بار رفتن به ویلا، ساعت‌ها در ترافیک گیر کنید، خستگی راه به تنتان می‌ماند و دلزده خواهید شد.

مورد دیگری که در مورد دسترسی باید به آن توجه کنید، دسترسی ویلا به خدمات رفاهی مانند بیمارستان، مراکز تجاری، آتش‌نشانی یا سازمان‌های دولتی است. اگر نزدیکی به این مراکز برای شما مهم است، حتما قبل از انتخاب، آن را بررسی کنید.

مورد دیگر در مورد دسترسی که در مورد ویلاهای شمال صدق می‌کند، دسترسی راحت به ساحل و دریاست. مثلا حضور ویلا در کنار خط ساحلی به معنی برخورداری از فضای خصوصی و امن در کنار ساحل است.

امکانات

از آب، برق و گاز به‌ عنوان امکانات پایه در هر ویلا نام برده می‌شود. اگر یک ویلا این امکانات را داشته باشد و آب تأمین شده آن قابل شرب نیز باشد، از امتیاز بالاتری برخوردار خواهد بود. اما امروزه و با توجه به ماهیت بسیاری از مشاغل، دسترسی به تلفن و اینترنت نیز اهمیت بسیار بالایی دارد و حتی برخی از افراد آن‌ها را ملاک مهمی در انتخاب خود قرار می‌دهند. پس در انتخاب ویلا به آنتن‌دهی منطقه توجه کنید.

کیفیت ساخت

مصالح و متریالی که در ساخت ویلا استفاده شده است، بسیار اهمیت دارد. خصوصا اگر ویلا در مناطق آب‌وهوایی شرجی و بارانی باشد. در رابطه با بررسی کیفیت ساخت ویلا، سعی کنید در مورد سازندگان و صاحبان آن‌ها تحقیق و پرس‌وجو کنید و از سازندگان غیرحرفه‌ای دوری کنید.

نوع سند و مالکیت

یکی از نکات مهمی که قبل از خرید ویلا باید به آن توجه کنید، نوع سند آن است. ویلایی که قصد خرید آن را دارید، باید به صورت شش‌دانگ باشد و هیچ‌گونه ابهامی در این باره وجود نداشته باشد. توجه داشته باشید که خرید ویلایی که ساخت آن تمام نشده و هنوز سند شش‌دانگ ندارد، هنگام خرید فقط باید مبلغ پیش‌پرداخت را بپرداید و هرگز تا پایان ساخت ویلا و ارائه سند، نباید وجه آن را به صورت تمام و کمال پرداخت کنید.

یکی دیگر از مواردی که هنگام خرید ویلا خصوصا در شمال، حتی در صورت سند‌دار بودن ویلا باید آن را بررسی کنید، این موضوع است که سند ویلا نباید در رهن بانک باشد و هیچ‌گونه وامی نباید روی آن گرفته شده باشد. در صورت عدم توجه به این نکات با وجود اینکه وجه خرید ویلا را به صورت تمام و کمال پرداخت کرده باشید، نمی‌توانید ویلا را سند بزنید و با مشکلاتی برای سکونت و تملک ویلا مواجه خواهید شد.

مورد دیگر اینکه اگر ویلایی دارای سند مشاع است، در صورتی که ویلا دارای کنتور برق و کنتور گاز و از همه مهم‌تر دارای مجوز ساخت یا پایان‌کار باشد، می‌توانید آن را معامله کنید، چرا که با داشتن پایان‌کار برای ویلا، امکان افراز و در نهایت تبدیل به سند تفکیکی و شش‌دانگ وجود دارد.

اگر ویلایی که قصد خرید آن را دارید، قولنامه‌ای یا مبایعه‌نامه‌ای است و کد رهگیری دارد، سند را به اتفاق طرفین نزد شورای منطقه ببرید و با ممهور کردن آن توسط شورا، مبایعه‌نامه را به سند شورایی و قابل اطمینان تبدیل کنید، سپس اقدام به اخذ سند تک‌برگ نمایید.

اگر ملک مورد معامله بین چند نفر مشاع است یا اینکه خریداران چند نفر هستند و عده‌ای به جای دیگری با وکالت، معامله می‌کنند، حتما بررسی کنید که آیا دارای وکالت رسمی هستند یا نه؟ از معامله کردن با وکالت‌نامه‌هایی که به صورت غیررسمی تنظیم شده‌اند، بپرهیزید.

حتما در سند قید شود که آیا در آن قلم‌خوردگی وجود دارد یا نه و دارای پشت یا حاشیه‌نویسی است یا نه، تا بعدا درگیر سوءاستفاده‌های احتمالی نشوید.

خرید نقد یا اقساطی

تا جایی که می‌توانید معامله را به صورت نقدی انجام دهید و از اینکه در قبال بخشی از مبلغ باقیمانده چک بدهید، تا حد امکان پرهیز کنید. اگر هم مجبور شدید معامله را از طریق چک انجام دهید به نکات زیر توجه کنید:

1-اگر اسنادی مانند چک، سفته و سایر اوراق بهادار نزد بنگاه‌دار به امانت گذاشته شده، در قرارداد آورده شود و قید شود که تحت چه شرایطی و چه زمانی این اسناد به چه شخص یا اشخاصی باید تحویل داده شود.

2-از چک‌هایی که به صورت چک مسافرتی یا چک حساب جاری ردوبدل می‌شوند، کپی گرفته شود. همچنین، اگر چکی صادر می‌شود، در نزد صاحب بنگاه و گواهان تنظیم و امضا شود.

3-حتما دو نفر قابل اعتماد از سوی طرفین، زیر قرارداد را به عنوان گواه امضا کنند.

4-از امضای سند بدون حضور طرف دیگر و قبل از احراز سمت و هویت او خودداری شود.

خرید یا اجاره از افراد معتبر

اینکه معرفی، خرید ویلا و قرارداد آن در کجا و چگونه و توسط چه مشاور املاکی نوشته می‌شود، بسیار اهمیت دارد. قبل از انجام معامله ویلا، بررسی کنید آیا صاحب بنگاهی که ویلا را برای فروش به شما عرضه کرده است، دارای مجوز از اتحادیه املاک است یا خیر؟ این روزها که بازار خرید و فروش و ساخت ویلا خصوصا در شهرهای شمالی داغ است، بنگاه‌های املاک مانند قارچ از جای جای این مناطق، رشد کردند که مطمئنا همه آن‌ها مجوز ندارند. بنابراین اولین کاری که می‌کنید این است که از مجاز بودن بنگاه املاک موردنظر مطمئن شوید.

مورد دیگر اینکه حتما صاحب بنگاه امضای طرف معامله را تایید کند و خوشنامی یا بدنامی وی را جویا شوید.

قیمت ویلاهای اطراف

برای آگاهی و اطمینان درباره قیمت ویلا بهتر است به محلی که ویلا در آن واقع شده مراجعه کنید و از همسایگان ویلا قیمت ملک در آن منطقه را جویا شوید، تا به دلیل بی‌اطلاعی سرتان کلاه نرود. فراموش نکنید که سن بنا و امکانات آن در قیمت ویلا تاثیرگذار هستند و نمی‌توان حتی دو ویلا را که کنار هم قرار دارند، هم‌قیمت در نظر گرفت.

امنیت ویلا

هنگام انتخاب ویلا برای خرید یا اجاره به موارد امنیتی ویلا و اطراف آن توجه کنید. بعد از معامله ویلا، در اولین فرصت، دیوارهای اطراف ویلا را بررسی و تعمیر کنید و سپس به سراغ قسمت‌های داخلی بروید. بنابراین اگر در هنگام خرید یک ویلا، با دیوارهای نامشخص و خراب مواجه شدید، یا از خرید آن منصرف شوید یا از صاحب ویلا بخواهید که مرز آن را مشخص و دیوار را تعمیر کند.

همان‌‌قدر که خرید یا اجاره یک ویلا لذت‌بخش است، می‌تواند شما را با مسائلی مواجه کند که انتظار آن را نداشته‌اید و حتی دردسرهای بزرگتری برای خود و فروشنده ویلا به وجود بیاورید. بنابراین اگر تجربه کافی در مورد خرید و معامله ملک یا ویلا ندارید، حتماً از یک فرد مجرب مشورت بگیرید و بدون آگاهی دست به معامله نزنید.

ویلای شمال
ویلای شمال

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره رایگان!